Dagtocht 'Zeven Rivieren & Deltawerken' 3
Vrijdag 24 Augustus 2012 om 00:00We varen verder op het Haringvliet tijdens de lunch. De eerste twee foto's die ik laat zien, zijn door een blauw raam gemaakt, waardoor ze behoorlijk blauw zijn geworden. We voeren langs Hellevoetsluis. Zeer markant ligt daar in de haven het laatste in Nederland gebouwde lichtschip de 'Noord-Hinder'. Een lichtschip is te omschrijven als een drijvende vuurtoren. Door modernere technieken werden de lichtschepen overbodig. Het is nu een museumschip.
Hellevoetsluis heeft een leuke vuurtoren. Onder de vuurtoren was het druk aan de waterkant met zonaanbidders.
We kwamen bij de Haringvlietdam. De dam ligt tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee. Omdat zowel de Maas als de Rijn in het Haringvliet uitkomen, kon deze zeearm niet zo maar worden afgesloten. Er is daarom een spuisluizencomplex aangelegd. De dam is 5 kilometer lang en heeft in totaal 17 sluizen.
Toen wij er langsvoeren was een van de sluizen geopend, zodat er water kon worden geloosd.
We draaiden naar het oosten langs de andere oever van het Haringvliet en passeerden de haven van Stellendam.
In het Haringvliet ligt een eiland dat Tiengemeten heet. Een recreatie- en natuurgebied. Een aantal oerrunderen, die op het eiland leven, had behoefte aan afkoeling.
Weer naderden we een brug. De, hoe kan het ook anders, Haringvlietbrug. De afgelopen tijd nogal eens in het nieuws gekomen door het niet goed functioneren, waardoor lange files op de A29 ontstonden.
De brug ligt bij het knooppunt Hellegatsplein. Daar is ook een groot sluizencomplex, de Volkeraksluizen, bestaande uit drie schutsluizen voor de beroepsvaart naast elkaar, vier spuisluizen en een jachtensluis. De sluizen liggen in de Volkerakdam tussen het Hollands Diep en het Volkerak. We hadden dus inmiddels het Haringvliet verlaten en voeren nu op het Hollands Diep.
Daar bij de sluizen ligt Willemstad. Een oude vestingplaats. Ook dit lijkt mij een stadje waar we best eens rond zouden kunnen wandelen, als we daar in de buurt zijn. Een stadje met een geschiedenis. Een stadje met een molen, een ronde stellingmolen met de naam d'Orangemolen. Moet gerepareerd worden en draait daarom momenteel niet.
We passeerden een bijzonder zeilschip.
De tocht ging verder langs de chemische industrie van Moerdijk.
En kregen de Moerdijkbruggen inzicht, waar over de spoorbrug net de Fyra raasde.
Zoals ik al verteld heb bij de Spijkenisserbrug is deze gemaakt met brugdelen van de oude Moerdijkbrug. De andere brugdelen werden gebruikt voor een andere brug, maar waren tezamen te lang, waardoor een brugdeel moest worden ingekort. Een restant van deze inkorting, twee vakwerkliggers, met hierin het herdenkingsreliëf dat in 1936 in het midden van de oude brug geplaatst was (Frits van Hall), is samen als monument opgesteld naast de nieuwe verkeersbrug.
Heel vaak ben ik over die oude brug gereden, als we weer op familiebezoek in Zeeland gingen. Het leek me wel leuk om er nu eens onderdoor te varen. Maar dat gebeurde niet. We sloegen linksaf en kwamen in de Dordtse Kil. Daarover morgen meer.
voor de UITDAGING (Thursday Challenge)
onderwerp deze week: GROEI