Rondvaart Botlek/Europoort 3
Zaterdag 14 Juli 2012 om 00:00Na het ronden van de Landtong van Rozenburg voeren wij de havens in van de eerste Maasvlakte. Het is bekend dat ik van bloemen hou en daarom is het misschien wat vreemd dat ik deze kranen, speciaal het lijnenspel, prachtig vind. Een groter contrast is haast niet denkbaar. En kranen staan er genoeg bij de containerterminals die in dit gebied zijn gevestigd. Als je het gebied via Maps Google bekijkt, zie je pas goed hoeveel containers daar wel niet staan.
Ook zo'n rokende energiecentrale vind ik mooi.
Ik vond het dan ook prachtig om hier te varen.
Echt genieten.
Toen ik deze tanker zag, moest ik een beetje lachen.
Naast de tanker ligt een kleinere tanker, die het schip van brandstof voorziet. En naast die kleinere tanker ligt een nog kleinere tanker. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat die de middelste tanker dan weer voorziet van brandstof.
Onvoorstelbaar hoeveel containers er gestapeld worden op een schip. Er moet toch wel een enorme ballast in het ruim liggen om zo'n schip stabiel te houden.
Waar ik ook met plezier naar keek, waren de wielen van de kranen. Vaak heel vrolijk gekleurd. Kunstig in elkaar gezet.
Nog een laatste blik op de kranen, voordat we naar een plekje varen, waar we een klein stukje van de tweede Maasvlakte kunnen zien.
We waren daar de dag voordat koningin Beatrix het sein gaf tot het sluiten van de dam. Er werd nog hard gewerkt, om alles in gereedheid te brengen voor haar bezoek.
Er is heel wat zand gebruikt voor de aanleg. Zo ongeveer 240 miljoen kubieke meter. Voor het overgrote deel, zo'n 200 miljoen kubieke meter, werd dit zand gewonnen op zandwinlocaties voor de kust. Een ander deel kwam beschikbaar bij het uitdiepen van de havenbekkens, het doorsteken van de Yangtzehaven en bij projecten in het bestaande havengebied.
Vlakbij waar wij lagen, voer ook een duwbakcombinatie.
Wat hier precies aan de hand was, weet ik niet. Het lijkt erop dat er verontreinigd water werd opgeruimd.
Het werd tijd om zo langzamerhand weer terug te varen naar Rotterdam. Maar dan wel via andere havens en een sluis. Daarover de volgende log meer.